شیرینی نان چرخی

مطبخ خانومی

شیرینی نان چرخی

مهسا رمضانی
مطبخ خانومی

شیرینی نان چرخی

یکی دیگه از شیرینی های سنتی قزوین نون چرخی هست که بسیار خوشمزه است .به این دلیل بهش نون چرخی می گن که بوسیله ی چرخ گوشت دستی درست می شه ویک قالب مخصوص داره که به چرخ گوشت نصب می شه البته اگه این چرخ گوشت رو ندارین با چرخ گوشت برقی هم می شه درست کنین ولی باید قالبش رو هم داشته باشین.اگرباز هم براتون سخته می تونین قالب بزنین.

موادلازم:

آرد           500 گرم

آردبرنج          500گرم

روغن جامد       375 گرم

پودرقند         350گرم

زرده ی تخم مرغ       5عدد

ماست         150 گرم

بکینگ پودر       1 قاشق چایخوری

پودر هل ساییده        1 قاشق غذاخوری

گلاب            4 قاشق غذاخوری

زعفران غلیظ دم کرده         مقداری

پودر پسته برای تزیین        مقداری

نکته:

حتما آرد برنج رو از پارچه حریر رد می کنیم.

حتما پودر قند رو از پارچه حریر رد می کنیم.

آرد رو هم الک حریر می زنیم.

طرز تهیه:

روغن جامد رو با پودرقند مخلوط کرده وبا همزن می زنیم تا سبک بشه و بعدش زرده ی تخم مرغ وپودر هل رو هم اضافه می کنیم ودوباره با همزن می زنیم.

بکنگ پودر رو با ماست مخلوط می کنیم و وقتی شروع به جوشیدن کرد به مخلوطمون اضافه می کنیم وکمی با همزن می زنیم تا مخلوط بشه.ودر ادامه گلاب رو اضافه می کنیم وخیلی کم می زنیم فقط می خوایم مخلوط بشه.

حالا مخلوط آردها رو اضافه می کنیم و با سرانگشتان ورز می دیم وقتی خمیر یکدستی بدست اومد خمیر رو نصف می کنیم وبه نصف خمیر زعفران که خیلی غلیط وفقط با چند قطره آب دم کردیم رو اضافه می کنیم و خمیر رو با سر انگشتان ورز می دیم تا زعفرانها مخلوط خمیر بشن.نباید خمیر به روغن بیفته وگرنه موقع چرخ کردن اذیت می کنه.

خمیرها رو داخل نایلون می ذاریم.بعد به خمیرمون 4تا5ساعت در حای خنک خارج از یخچال استراحت می دیم. بعد از استراحت خمیر رو داخل چرخ گوشت می ریزیم واز چرخ رد می کنیم و با اندازه دلخواه می بریم ودر سینی فر می چینیم.سینی فر نیازی به چرب کردن نداره .بعداز اینکه توی سینی فر چیدیم روشون پودر پسته می ریزیم وسینی رو داخل فر قرار می دیم وبه مدت 15 دقیقه با حرارت 180 درجه می پزیم.بازم می گم حرارت فرها باهم فرق داره پس خودتون باید مواظب باشین.

اینم آماده شده ی این شیرینی....

تقدیم به شما....



موضوعات مرتبط: شیرینی های سنتی قزوین ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 14 تير 1394برچسب:شیرینی های مخصوص قزوین, | 1:25 | نویسنده : مهسا رمضانی |




.: Weblog Themes By SlideTheme :.